Cestnovný Ruch
  
    9. 12. 2009
    
Druhy
Formy cestovného ruchu
·         pri vymedzovaní foriem CR sa súbor jeho znakov delí na základe rôznych kvalitatívnych charakteristík (dĺžka pobytu, spôsob cestovania, územie, pôvod účastníkov)
1)      podľa územného pôvodu účastníkov je CR:
a)      vnútroštátny/domáci – ak sa účastníci pohybujú na území vlastného štátu
b)      zahraničný – ak sa účastníci pohybujú na území cudzieho štátu, pricestujú, vycestujú
2)      podľa toho ako vplývajú príjmy z CR na platobnú bilanciu štátu členíme CR na:
a)      aktívny (export) – cesty občanov iných štátov na územie SR
                             - príjmy CR (vplyv ako export)
b)      pasívny (import) – cesty občanov vlastného štátu do zahraničia
- výdavky na CR (vplyv ako import)
c)      tranzitný – cez územie sa prechádza (vplyv ako aktívny CR)
3)      podľa rozloženia v priebehu kalendárneho roka:
a)      celoročný- kúpele
b)      sezónny – obmedzený najmä na letnú a zimnú sezónu
c)      mimosezónny – jar, jeseň
4)      podľa dĺžky pobytu účastníkov:
a)      krátkodobý – do 3 dní pobytu – výletný, zájazdový, víkendový
b)      dlhodobý – nad 3 dni pobytu – pohybový, putovný, pobytový
5)      podľa počtu účastníkov a spôsobu cestovania:
a)      individuálny – neorganizovaný (ak sa účastník pohybuje sám, cestu si organizuje sám)
b)      skupinový – organizovaný ( ak je účastník CR členom skupiny, cestovanie organizuje CK)
c)      masový
d)      ekologický
6)      podľa veku účastníkov:
a)      mládežnícky – 14-25, bez rodinných príslušníkov
b)      seniorský – dôchodcovia nad 60 rokov
c)      rodinný
7)      podľa spôsobu platenia:
a)      voľný – tieto služby poskytujú komerčné zariadenia, ktorých cieľom je dosahovať zisk (celá úhrada pobytu + zisk)
b)      viazaný – príspevok zo spoločenských prostriedkov (kúpele, podniková rekreácia)
8)      podľa prevažujúceho miesta pobytu:
a)      mestský
b)      prímestský
c)      vidiecky (agroturistika)
d)      horský, vysokohorský
e)      prímorský
9)      podľa použitého dopravného prostriedku:
a)      železničná
b)      lodná
c)      letecká
d)      autoturistika, mototuristika
e)      karavaning
Predpoklady rozvoja Cestovného ruchu (CR)
-          CR sa vyskytuje v oblastiach, kde má najlepšie predpoklady na rozvoj
-          Súbor predpokladov CR rozdeľujeme na 3 skupiny:
§ 1) Lokalizačné predpoklady – určujú miesto CR
§ 2)Selektívne predpoklady – umožňujú výber – selekciu jeho účastníkov
§   
    
    
3)Realizačné predpoklady – umožňujú uskutočniť záujemcom účasť na CR
www.cypko.estranky.sk/fotoalbum/foto-poznamky-/poznamky/original/8
Lokalizačné predpoklady CR
a)       Prírodné predpoklady           reliéf
Prírodné predpoklady           reliéf 
 Prírodné predpoklady           reliéf
Prírodné predpoklady           reliéf o   Najpriaznivejšie predpoklady vytvárajú silno, členité pohoria z veľkými výškovými rozdielmi a atraktívnymi výhľadmi na okolie
o   Na základe nadmorskej výšky a výškovej členitosti možno na zemskom povrchu rozlišovať nížiny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny, vysočiny a veľvysočiny
 klíma
klímao    Ovplyvňuje charakter v priebehu počasia
o   Na našej planéte sa vyskytuje 13 základných tipov podnebných pásiem
o    Naše územie sa nachádza v pásme mierneho podnebia, kde typickou črtou je pravidelné striedanie pomerne rovnako dlhých ročných období
 vodstvo
vodstvoo    patrí k najvýznamnejším predpokladom CR
o    ide o rôzne druhy vodných zásob na zemskom povrchu alebo pod ním 
§ Povrchové vody – oceány, moria, jazera(plesá, reliktné), rieky
§ Umelé vodné nádrže – vznikli činnosťou človeka
§ Podzemné vody – minerálne, termálne(kúpaliska)
 rastlinstvo (flóra)
rastlinstvo (flóra)o    najpriaznivejšie predpoklady na rozvoj CR vytvárajú lesy
o    osobitné postavenie v CR majú botanické záhrady, Národné parky, arboréta (múzeum rastlín ako skanzen, na otvorenej ploche)
 živočístvo (fauna)
živočístvo (fauna)o    rozvoj CR podporuje aj mnohorakosť a osobitosť živočíšnej ríše 
o    zaujímavé sú SAFARI , ZOO, poľovačky, rybolov 
b)       Kultúrno správne predpoklady           kultúra
Kultúrno správne predpoklady           kultúra
 Kultúrno správne predpoklady           kultúra
Kultúrno správne predpoklady           kultúrao    lákajú návštevníkov hlavne, zásluhou svojráznych, a historických pamiatok a bohatstvo umeleckých zbierok, vystavených v galériách a múzeách 
o    A) kultúrne pamiatky
§ architektonické pamiatky – hrady, zámky, kaštiele, pevnosti, veľké cirkevné stavy, verejné budovy
§ súbory achritektonických pamiatok – sú osobitné príťažlivé (staré jadrá miest)
§ pamiatky výtvarného a úžitkového umenia – sú sústredené v galériach
§ archeologické lokality  - (vykopávky) 
§ stavebné diela – mosty, priehrady
§ pamiatky park architekt - versaiile 
§ pamiatky ľudovej architektúry – skanzeny
o    spoločenské udalosti 
2)Selektívne predpoklady CR
Urbanizačné
Demografické
Sociologické 
o    najčastejšími účastníkmi CR sú pracovne aktívny obyvatelia (z nich najmä skupina duševne pracujúcich)
o    na CR sa oveľa častejšie zúčastňujú majitelia áut, chát, chalúp a obyvatelia z vyšším vzdelaním
o    významnú úlohu má najmä priemerný finančný príjem na jedného člena domácnosti
3)Realizačné predpoklady
-              umožňujú realizovať nároky účastníkov CR v oblastiach CR
-              delia sa na dve podskupiny :
A) Komunikačné 
-             účastníci využívajú služby cestných, železničných, leteckých a vodných komunikácii
-              úlohou tejto siete je zabezpečiť Prepravu účastníkov CR do cieľového miesta pri minimálnych časových stratách pri cestovaní 
-              dôležité je aj maximálne využitie kapacít dopravných zariadení 
B) Materiálno technické zázemie (MTZ)
-        je to súbor umelo vytvorených zariadení, ktoré umožňujú rekreačné zariadenie určitého regiónu, strediska
-        Podľa charakteru a účelu MTZ delíme na:
§ ubytovacie zariadenia – voľného, viazaného CR, individuálnej rekreácie
§ stravovacie a zábavné zariadenia (s funkciou základného, doplnkového stravovania a spoločensko-zábavnou funkciou)
§ Dopravné zariadenia – lanovky vleky výťahy, MHD
§ Iné zariadenia – športoviská (v interiéri a exteriéri ),informačné zariadenia (CK, KIS, TIK…), obchodné zariadenia …
Cestovné kancelárie CK
-          sú podniky CR, ktorých činnosť napomáha uspokojeniu potrieb účastníkov najmä organizovaného CR
-          tvoria základný organizační článok v celkovej organizácii CR
-          sú to podniky CR, podstatu ich činnosti tvorí účastník CR
-          CK je základná organizačná a ekonomicky samostatná jednotka CR
-          Predmetom podnikania CK sú rôzne činnosti, ktoré tvoria produkt CK 
-          Úlohy CK :
o    1)Z hľadiska rozvoja CR 
§  aktívne spôsobiť na prevádzkovateľov zariadení CR, aby skvalitňovali služby CR
§ Ovplyvňovať prúdy účastníkov CR do jednotlivých stredísk CR tak, aby sa dosiahlo rovnomerné rozloženie návštevností 
§ ovplyvňovať časové rozloženie účasti v záujme predĺženia sezóny a maximálneho využitia MTZ
o   2) Z hľadiska účastníkov CR
§ zabezpečovať komplexné služby CR, poskytovať informácie
§ zabezpečovať vysokú úroôveň služieb prostredníctvom kvalitných MTZ a kvalifikovaných pracovníkov
§ sprostredkovaváť služby za priateľné ceny všetkým vrstvám obyvateľstva
-          CK sú podniky CR, ktoré napomáha uspokojeniu potrieb účastníkov najmä organizovaného CR : 
-          CK je základná organizačná jednotka a ekonomicky samostatná jednotka CR
-          tvorí základný organizačný článok v celkovej organizácií CR
-          je to podnik CR, podstatu jeho činnosti tvorí práca v mieste bydliska, pracoviska účastníka CR
-          Predmetom podnikania CK sú rôzne činnosti, ktoré tvoria produkt CK
-          klasifikácia CK :
1)      Z hladiska miesta pôsobenia :
a.       Vysielacie CK – sú v mieste trvalého bydliska/ pracoviska a úzko pracujú z CK v strediskách CR
b.      Prijímacie CK – v strediskách CR
2)      Z hľadiska predmetu činnosti :
a.       Organizátorov CR (TOURoperátor)
b.      Sprostreskovateľov CR
AD  a : Organizátori kontrahujú služby CR od jednotlivých dodávateľov, navzájom ich kombinujú, tvoria balíky služieb, oboznamujú s nimi klientov ôa predávajú ich vo vlastnej predajnej sieti, často však prostredníctvom siete sprostredkovateľov; za balík služieb je stanovená cena; produkt kompletizujú na základe výsledkov výskumu trhu v dostatočnom predstihu pred predajom 
AD b: sprostredkovateľia sa najčastejšie sústreďujú na predaj produktu TOURoperátora, špecializujú sa aj na sprostredkovanie a obstarávanie jednotlivých druhov služieb (doprava, ubytovanie, stravovanie); náklady činnosti si kryjú za provízie za sprostredkovanie služieb
3)      Členenie a podľa charakteru a počtu poskytovaných služieb :
a) základné – poskytujú služby v plnom rozsahu
b)špecializované CK – špecializujú sa na určitý druh služieb klientov čo umožňuje dosiahnúť vyššiu kvalitu služieb 
4)      Členenie s územného hľadiska :
a.       podľa miesta pôsobenia z územného hladiska       
Komentáre
Prehľad komentárov
  Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.
  
    
  
